Finn Ruby beretter følgende om ”Ravik”s stranding:
En
sommerdag i august betragtede jeg i kikkert et skib tæt ved
kysten. Først troede jeg, at det var et undersøgelsesskib, der
tog vandprøver, men pludselig satte de en båd i vandet. Vejret
var dårligt med NV kuling og en del brænding, og det var derfor slet
ikke vejr til at sætte en båd i land. Jeg kørte sammen med min
far, som var opsynsmand ved redningsstationen, ned til stranden, hvor
vi så båden med en mand i kæntre i brændingen. Vi fik hurtigt
manden, der var i en noget forkommen tilstand, bjerget i land.
Efter
et bad og iført tørt tøj fortalte han på engelsk, at de var to mand om
bord på vej fra Norge til London med skibet, som skulle bygges om til
lystfartøj. De havde haft problemer med motoren både nord for Hanstholm
og senere om natten på vej mod Thyborøn, hvor de havde affyret en
nødraket, som dog eksploderede under affyringen. De var begge
blevet forbrændt i ansigtet og havde fået deres tøj noget
gennemhullet. Ved Fjaltring var det så meningen, at den ene skulle
forsøge at komme i land efter hjælp. Da vejret blev dårligere hen
under aften, blev redningsbåden i Torsminde anmodet om
assistance. De bjergede så den anden mand om bord og sejlede ham
til Torsminde. ”Ravik” blev ankret op ud for Fjaltring, men da
vejret senere friskede meget op, sprang ankerkæden, og båden drev mod
land og strandede syd for høfde Q ca. 100 m fra land.
Næste
morgen svømmede den fremmede ud til ”Ravik”, hvor han skulle hente
nogle vigtige papirer, bl.a. 3 stk. pas. Han fortalte os, at han
havde været officer i NATO – i efterretningstjenesten, at han talte
flydende spansk, engelsk og tysk, men ville i øvrigt ikke fortælle om
sit tilhørsforhold, ud over at han blot havde hjulpet en bekendt,
en engelsk automobilforhandler, med at sejle båden til England.
”Ravik” blev senere forsøgt bjerget af Jyske Trænregiment fra
Holstebro, men trods mange snedige forsøg blev det nødvendigt at
bortsprænge vraget.
Som et kuriosum til historien fik jeg den
formidable sum af kr. 50.-, hvoraf skattevæsenet berigede sig sin andel
på kr. 20.-. Det er i øvrigt den sidst kendte redningsbedrift ved
Fjaltring.
Teksten er fra udstillingen i den nedlagte redningsstation Tuskjær.