Jernskonnerten ”Anny” af Terneuzen, 153 nettotons drægtigt, ført af kaptajn Jan Küipers, på rejse fra Christiania til West Hartlepool med props (træstolper til understøtning af minegange). Årsagen til strandingen var pålandsvind.
Den 11. oktober 1916 kl. ca. 17 meddelte opsynsmanden ved station ”Thorsminde”, at en skonnert kom sejlende sydfra forbi Thorsminde. Da det blæste en storm af VNV, ville skibet gå på grund, såfremt det ikke vendte kursen om mod sydvest. Skonnerten fortsatte nordover, og da den, efter at have passeret stationen Tuskjær, tog sejlene ned og gik til ankers, gjorde redningsmandskabet på Tuskjær sig klar til aktion. Kl. ca. 18 var redningsholdet klar med 4 vogne med raketapparater og redningsstole, og ligeledes var en af redningsdamperne i Thyborøn klar til bistand.
Først
den følgende dag – den 12. oktober – ved 9-tiden begyndte skibet at
drive mod land slæbende sine ankre efter sig. Redningsmandskabet
gjorde raketapparaterne klar, og man gjorde en enkelt og en dobbelt
raket klar til affyring, så snart skibet stødte på grund.
Besætningen kappede ankrene, og skibet drev derefter hurtigt inden for revlen og stod fast ca. 50 m fra land.
Raketapparaterne virkede fint, og besætningen halede hurtigt stjerneblokken med udhalerlinen til sig og gjorde den fast til jerngelænderet på agterdækket. Den tykke trosse haledes om bord, og derefter bragte redningsstolen den 5-mands store besætning i land.
Kaptajnen
og styrmanden blev efter redningsaktionen indkvarteret hos strandfoged
Ole Jespersen, og til denne stranding knytter der sig en speciel
lokal historie, idet den 24-årige kaptajn Jan Küipers
forelskede sig i Kathrine, strandfogedens 22-årige datter.
Brylluppet
fandt sted 28. januar 1919. Det var efter svære overvejelser, at
Kathrine sagde ja til sin kaptajn, idet Ole Jespersen var enkemand med
en stor børneflok, hvoraf Kathrine var den ældste og derfor den,
der var i moderens sted. Kathrine vidste jo nok, at hun skulle
følge med i livet på skibet. I 1920 fik de sønnen Olgert, i
1921 sønnen Ole og i 1924 datteren Dina, og alle tre børn var i deres
første år med forældrene på skibet.
Jan Küipers fik eget skib
”Jutland” i 1922 og havde base i Lemvig. I 1935 byggede de hus i
Fjaltring, og Jan Küipers gik fra borde. I 1940 under 2.
verdenskrig rømte skibet til England, men blev skudt i sænk i den
engelske kanal i 1944. Efter krigens afslutning drev Jan Küipers
rederi fra hjemmet i Fjaltring, og han havde da to skibe. Jan
Küipers døde i 1963 og blev begravet på 47-års dagen for sin stranding
på ”Klitten” i oktober 1916.
Teksten er fra udstillingen i den nedlagte redningsstation Tuskjær